Skip to content

Interview directeur Robert Lelieveld: “Trots op wat we kunnen”

“In de afgelopen 20 jaar zijn we gegroeid van een traditioneel telecombedrijf, dat zowel vaste als mobiele oplossingen leverde aan klanten, naar een ICT-leverancier met totaaloplossingen.” Aan het woord is Robert Lelieveld, directeur en eigenaar van Barning aan de Roysloot 2 in Rijnsburg. Ooit startte Robert als 16-jarige zaterdaghulp bij Nico Barning, de grondlegger van het bedrijf. Uiteindelijk heeft Robert van zijn hobby z’n werk gemaakt. Met veel passie vertelt hij over alle ontwikkelingen. “Voor een deel van onze klanten zijn wij natuurlijk nog gewoon de leverancier van hun mobiele telefoon, leggen we de telefooncentrale aan of leveren portofonie-oplossingen. Daar zijn we goed in en dat blijven we uiteraard doen.” Maar daarnaast heeft Barning een grote ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van leveren van totaaloplossingen voor een groot aantal veiligheidsregio’s in Nederland.

Wie langs het pand van Barning in Rijnsburg rijdt, ziet altijd wel op het terrein een ambulance of brandweerauto staan. Maar wat niet voor iedereen zichtbaar is, is wat er met deze auto’s, in de grote bedrijfshal achter de winkel en showroom, gebeurt. “Daar gebeuren echt hele mooie dingen”, zegt Robert. “Neem het voorbeeld van een ambulance. Nadat de auto gebouwd is in de fabriek en er alleen van de buitenkant uitziet als een ambulance gaat de auto naar Barning. Daar wordt alle technologie in de ambulance verder ingebouwd. Communicatie- en navigatieapparatuur, mobiele dataoplossingen, maar ook alle medische apparatuur wordt in Rijnsburg ingebouwd.”

“In de afgelopen jaren hebben we onder andere zelf hardware en software ontwikkeld om de digitale communicatie tussen ambulances en de centrale post vlekkeloos te laten verlopen. Het is natuurlijk cruciaal dat de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plek is, dat mag niet falen, daar kunnen mensenlevens van afhangen.” Als een ambulance helemaal klaar en getest is, gaat hij meestal direct in dienst en maakt hij z’n eerste rit als volwaardige ambulance. “Dat is altijd weer een moment waarop we erg trots zijn. Monteurs hebben vaak dagen aan een auto gewerkt en als de auto dan klaar en getest is, kan je natuurlijk enorm genieten van het moment dat de ambulance direct vanuit Rijnsburg in dienst wordt genomen.” Maar ook voor verschillende eenheden van de reddingsbrigade worden auto’s voorzien van alle benodigde apparatuur. “En ook dat is natuurlijk meer dan alleen maar inbouwen”, zegt Robert die zelf vele jaren heeft gewerkt bij de vrijwillige reddingsbrigade. “Ook hierbij gaat het weer om een werkende totaaloplossing.”

“We kunnen natuurlijk niet stil blijven zitten. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en daarom investeren we ook voortdurend in nieuwe technologie en zijn we op zoek naar nieuwe mensen die met hun kennis een bijdrage kunnen leveren, zowel als inbouwspecialist maar ook op het gebied van ICT.”

Naast alle werkzaamheden op de inbouwlocatie in Rijnsburg voert Barning ook alle service en onderhoud uit voor de auto’s die bij hen gebouwd zijn. “Dat betekent 24/7 beschikbaar zijn en snel handelen. We kennen die auto’s natuurlijk door en door, het zijn een beetje onze kinderen geworden en daar wil je goed voor zorgen”, zegt Robert lachend.

Kijkend naar de toekomst is Robert vol vertrouwen. Natuurlijk heeft de Corona-crisis ook impact gehad op Barning. “We doen fysieke werkzaamheden in onze werkplaats, onze inbouwspecialisten kunnen niet thuiswerken. Gelukkig was onze hal groot genoeg en was er meer dan voldoende ruimte om alle regels goed in acht te kunnen nemen. Daar zijn we uiteraard enorm blij mee, omdat het ook om de veiligheid gaat van onze eigen mensen.” Daarnaast heeft Barning ook de technische infrastructuur mogen leveren voor diverse test- en vaccinatiestraten, een callcenter voor de Coronalijn en is Barning nu betrokken bij het realiseren van opvanglocaties voor vluchtelingen. Tevens levert Barning service en onderhoud voor deze projecten. “Dat zijn natuurlijk hele uitdagende klussen die onder veel tijdsdruk staat. Maar samen met onze opdrachtgevers en het team slagen we er steeds in iets moois te realiseren. Ook hiervoor geldt”, zegt Robert, “het is niet direct zichtbaar voor het grote publiek wat we doen, maar wij zijn supertrots dat we dit mogen en kunnen doen.”

(juli 2023)