Privésmartphone vaak ingezet voor zakelijke doeleinden
Maar liefst 50,5 procent van de consumenten gebruikt zijn of haar privésmartphone voor werkdoeleinden. Zo blijkt uit onderzoek van Strategy Analytics. Deze ogenschijnlijk positieve ontwikkeling vraagt echter om de juiste aandacht van de IT-beheerder.
Zakelijk appgebruik groeit
Waar iets meer dan de helft van de consumenten de eigen smartphone af en toe zakelijk gebruikt, geeft maar liefst 20,5 procent van de respondenten aan het toestel meer dan 50 procent van de tijd voor het werk te gebruiken.
Het gebruik van mobiele apps voor het werk is een goede ontwikkeling. Medewerkers hebben hiermee altijd toegang tot data en toepassingen die zij nodig hebben voor het werk; ook al zijn zij onderweg, thuis of elders buiten kantoor aan het werk. Medewerkers zijn beter bereikbaar voor elkaar, voor cliënten, voor zakelijke relaties.
Behoud de controle
Toenemend gebruik van mobiele apps om het werk voor medewerkers een stuk efficiënter en praktischer te maken klinkt als een goede ontwikkeling. Dat is het ook, mits er voldoende controle vanuit de organisatie blijft op de apps en data. Het is namelijk verre van wenselijk dat apps en data gaan ‘rondzwerven’ op privétoestellen waar de IT-beheerder geen weet van heeft, laat staan er controle over heeft. De kans dat gevoelige data in handen van derden komt en zo schade aanricht groeit dan aanzienlijk.
Beheer op appniveau
Deze controle kan met de juiste beheertools worden verkregen. Er zijn zogeheten Mobile Device Management-tools waarmee toestellen op afstand zijn te beheren. Nu zijn de toestellen in dit geval van de medewerker zelf. Zij zullen niet erg happig zijn op het idee dat hun werkgever dit toestel beheert. Gelukkig zijn er oplossingen waarmee de IT-beheerder op appniveau data kan beheren. Ook kunnen er bepaalde eisen gesteld worden aan het gebruik van deze app. Bijvoorbeeld dat de medewerker een pincode of vingerafdruk als beveiliging instelt.